Ang Mirakelbarn



Jag vill gärna ha barn. Men har fått denna diagnosen, Steril. Infertil. Barnlös.
Känns som livet går i kras. Ett liv utan barn? Vad gör man då? Vad gör vi då?

Jag läser så otroligt bra bloggar, kvinnor/tjejer som öppnar sina sårade hjärtan och skriver. Det gör ont.
Ont i mitt hjärta. Detta är nog den värsta diagnosen att få.

Visst, vi är inte dödssjuka, vi har inte fått en dödlig sjukdom rent fysiskt. Men psykist dödar det en, långsamt.
Iallafall för mig.


Alla barn är underverk, speciella och vackra. Men för MIG, i min åsikt är inte alla barn Mirakel.

Jag har googlat lite på just ordet Mirakel.
Mirakel betyder enligt Wikipedia en oväntad och uppseendeväckande händelse, ofta betraktad som övernaturlig eller ett gudomligt ingripande.

Det mina vänner tycker jag inte har med ett "vanligt" barn att göra. Mamma och Pappa har samlag och du blir till.
Jaha? Okej och hur kommer mirakel in i bilden?
Det är som alla andra "vanliga" fertila människor i hela världen.


Vi, jag och mina medsystrar i denna situation kämpar år in och år ut för att få detta plusset på stickan. När detta inte går får vi ta till doktorns hjälp som då får hjälpa oss lite på vägen.
När detta i sin tur inte fungerar får vi helt enkelt ta in en part till i "systemet", dvs en donator. Som ger sitt hjärta och just det, ett gudomligt ingripande till andra personer, genom att donera ägg eller spermier. Tack för er!
Det...det är MIRAKEL för mig!


Vad är då Mirakel för dig?



/Äggmadame






Kommentarer
Postat av: Magdalena

WORD! Så jävla bra hjärtat!

2011-06-21 @ 18:19:06
Postat av: Tonci

Hej och välkommen på min blogg! Tack även för din fina kommentar hos mig.



Du skriver så fint! Jo, vad är ett mirakel? För mig skulle vara ett mirakel om jag fick vara gravid på naturlig väg. Det skulle jag kalla för mirakel.

Men samtidigt är alla barn på något sätt mirakel, hur de blir av två små celler och utvecklas till en människa. Det är något helt otroligt.



Jag hoppas att både du och jag och alla andra som längtar får uppleva våra miraklar någon gång.

Kramar till dig!!

2011-06-21 @ 20:19:07
URL: http://vivillockshabarn.blogspot.com/
Postat av: Mette

En ny läsare. ;)

Intressant och bra skrivet!

2011-06-22 @ 07:30:59
URL: http://mettemaarit.blogspot.com
Postat av: Sebsus

Jag håller med dig ett mirakel det är när man som vi behöver hjälp med att få barn, och om man lyckas då då är det ett mirakel. Inte när man bara kastar trosorna och "råkar" bli gravid.

Kram

2011-06-22 @ 09:13:46
URL: http://sebsus.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Jag har länkat din blogg hjärtat. För den är min favorit. Och du i person är min favorit.



Barn som tillkommer utav många års kämpande av olika orsaker är mirakel.

Barn som är sjuka och överlever är mirakel.

Barn som födds för tidigt med alla odds emot sig är mirakel.

Listan kan göras lång. Men de krävs lite extra för att kalla ett barn för mirakel.



De är min mening. Ha en fin dag hjärtat.

2011-06-22 @ 09:37:18
Postat av: FC

Jag är lite blandad. I ljuset av min lille kan jag tänka att det är fantastiskt och mirakulöst att det någon gång blir barn eftersom så mycket ska klaffa och så många celler som ska klara delning utan att tappa något på vägen (som min pojke då gjorde)



Det är ett mirakel att det finns människor som vill ge mig sina överblivna embryon (men tekniskt är det kanske inte samma mirakel att de där embryona finns till - det är själva gåvan som är ett mirakel, att det finns människor som kan tänka sig att gratis ge bort något som kan bli hemliga genetiska helsyskon till de barn de kämpat för)



Men visst skulle det vara rätt mirakulöst om jag blev spontangravid i förklimakteriet (jag är 31 så det är lite för tidigt) - det vore sjukt konstigt och ett helmärkligt mirakel (förutom att det också skulle behöva vara ett ons som jag är singel för att krydda det lite till)

2011-06-22 @ 15:22:27
URL: http://fertilitychallenged.wordpress.com
Postat av: Ann-Sofie-mamma till Isak

För mig är och var det ett mirakel att bli gravid och få barn. Jag trodde det var en omöjlighet för mig men det var något psykiskt som satt och sa, något sånt här underbart kan ju inte få hända mig. Men det gjorde det . Jag känner också varje dag att det är ett mirakel och är tacksam för varje dag jag får med min son. För mig är inte livet själv klart då jag förlorade min mamma för 2 år sen och vet att man inte ska ta något för givet. Finns många i din situation och det är vanligare än många tror att det inte är lätt att få barn, för vissa ännu svårare som för dig. Tycker det är fruktansvärt orättvist att du ska få ha det så.

När jag kom inte och läste din blogg så förstår jag vem du är. Hade ingen aning om detta men vet att du var gravid tidigare. Jag hoppas att du en dag ska få ditt lilla mirakel.

Så en länk till familjeliv och jag hänger där med. Finns massa som man kan prata med och som är i samma sits. Tänkte tipsa om den sidan men det vet du ju redan. =)

Kram!

2011-08-09 @ 09:20:58
URL: http://www.futurum-nobis-est.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0