En sak..

En liten sak jag har tänkt på sedan jag såg en dokumentär ang detta är att vi som verkligen behöver all hjälp vi kan få, ska få ett eller tre försök gratis av landstinget, sedan betala dessa oerhörda pengar för det mest naturliga i världen, ett barn.

Vi snackar om uppemot flera hundra tusen. Och då har vi inte ens räknat vad en äggdonation kostar.
Ca 3 vanliga IVF med sina egna ägg och egna spermier kostar lika mycket som 1 äggdonationsförsök.

Vi som behöver ägg skall alltså betala ca 40-60 tusen från vår egen ficka för ETT försök. Och det är ca 30% chans att det blir till en bebis, 70% till att det blir total fiasko på ETT försök.

Hade jag vetat detta hade jag plockat ut så många ägg som jag kunnat när jag var yngre...men det går heller inte.
Äggdonatorer, ni behövs!


En annan sak är att dessa ett-tre gratis försöken står landstinget för, dvs skattebetalarna. Och dom är inte glada för att hjälpa oss nej. Dom vill att allt ska gå till vägar, skolor och dagis osv.
Just ja, dagis och skolor!!! Det ska vi som inte kan få barn betala för också.

Vänd på situationen för sjutton, varför ska vi betala för sådant vi aldrig heller kommer kunna utnyttja!
TÄNK!


/Äggmadame



Kommentarer
Postat av: Sara

Så bra skrivet!!!! Jag har funderat lite grann på att bli äggdonator, men jag har nog inte de bästa äggen då jag har haft 3 mf....



2011-05-10 @ 16:20:12
URL: http://lillaunderbarn.blogg.se/
Postat av: Christina

Hej Äggmadame,

Jeg er 39 år, fra Danmark og er inte exact i din situation, men har gennemgået 6 IVF og skal snart börja på den sidste.

Tænker på dig/Er og vet hur det känns, det er SUPERhårdt at gå igennem, men ni har varandra, det er vigtigst. Mvh, C.

2011-05-10 @ 18:33:42
Postat av: Äggmadame

Tack tjejer!



Sara: Nej,iom att du själv genomgått IVF (?)kan det vara svårt att bli donator. Det är synd...speciellt för att du vill bli donator :(



Christina: Är det med din egna ägg? Det är hårdare än vad någon annan utomstående förstår. Det är till och med svårt för våra respektive. I slutändan är det bara "vi", kvinnor som måste ta det sista beslutet. Ha det godt! :)

2011-05-10 @ 18:57:03
URL: http://aggmadame.blogg.se/
Postat av: Katja

Hej!

Usch det är verkligen dyrt.. det är väl tur vi lyckades på sista försöket.. Eventuellt syskonförsök kommer ju kosta och eftersom det tog lite längre tid nu så måste vi väl satsa på 3pack, så 100.ooo får man väl förvänta sig lägga ut!!

Jättestort lycka till!

Jag fick förfrågan en gång om att vara äggdonator. Är jag färdig med bebis o nöjd med en så skulle jag gärna donera, om jag får :O)

Kram!

2011-05-10 @ 22:10:41
URL: http://smultronduvan.blogg.se/
Postat av: Sebsus

Hej ÄggMadame

Nu är det jag som kikar in hos dig :)

Jösses vad mycket pengar. Jag som tyckte en vanlig ivf kostade mycket pengar.

Jag skulle verkligen vilja ge er mina ägg! Men det går ju tyvärr inte, eftersom vi själva är inne i ivf svängen.

2011-05-11 @ 07:49:02
URL: http://sebsus.blogg.se/
Postat av: IVF-karusell

Hej Äggmadame! vad roligt att du lämnade avtryck i min blogg, man är nyfiken på läsarna!



Vad förjävligt o hamna i klimakteriet så tidigt. Finns det någon orsak?

Jag tror i stort sett alla som går igenom IVF/har gått igenom IVF kan donera ägg. Problemet är väl mest att många inte är klara själva. Och då kanske man vill vänta lite. Vi får hoppas på alla som blir gravida naturligt, att de har möjlighet att donera!



Lycka till med allt!

2011-05-15 @ 21:45:43
URL: http://www.ivf-karusell.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej! Fy katten vad dyrt! Jag har beklagat mig för kostnaden för vårt ivf-försök och våra frysförsök. Jag hoppas ni bara behöver ett försök. Kram

2011-05-17 @ 17:01:56
Postat av: [email protected]

Hej igen! Det var jag som skrev ovanstående kommentar!

2011-05-17 @ 17:50:21
URL: http://1annatliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0