Vad hände sen?



Jo, nu var jag i klimakteriet, vid 24 års ålder.
Det var/är väl bara att acceptera. Jag kommer aldrig få barn på ett naturligt sätt om inte det händer en helt drastisk vändning, chansen just nu är väl typ noll.
Men denna oerhört svåra sits, tänker jag på varje vaken minut, varje gång plåstret på buken smärtar till, varje gång jag ser en barnvagn, ja i princip hela tiden.

På kvällen, samma dag efter det hemska läkarbesöket, då jag fick reda på att jag var steril och i klimakteriet, började jag helt plötsligt att blöda, det gjorde jag i 3 hela dagar. Fick använda både tampong och binda, byta cirka varannan timme pga flödet.
Ringde upp läkaren och hon tyckte att vi skulle ta ett nytt sådant där härligt blodprov.
Det var gjort dagen efter.
Hon tyckte att jag skulle börja behandlas med östrogen. Så därav plåstret på buken, Estradot 100 mg/byte 2 ggr i veckan. Får ej sola, bada. Det skaver och jag är rädd för att det ska åka av varje gång jag duschar.

Återbesök i måndags och en ny gynundersökning.

Jag klagade lite för att jag har ont i min vänstra sida, och hon menade på att det är nog mina tarmar. Jag förklarade att jag hade haft Colon Irritable (stressade tarmar) hela min uppväxt och blivit medicinerad för detta.

Men i ultraljudet visade det sig att det var en 3,7 cm stor cysta på den vänstra äggstocken. Som antagligen har uppkommit utav östrogenet. Ont gör den. Jag är rädd att den ska spricka.
Hon menade dock på att det var bra, för då hade det var någon slags aktivitet i äggstockarna, som då tyvärr mynnat ut i en stor cysta.
Den ska nog inte vara allvarlig men behövs kollas upp. 2 menstrationer måste jag ha innan den kan checkas igen.
Var ska jag få 2 menstrationer ifrån?
Fick då börja med Primolut Nor. Gulkroppshormon. Ska äta detta morgon och kväll i 10 dagar, sedan skall tydligen en blödning komma.

Hmm jag har ätit Primolut Nor förut, och ingen blödning att uppstått. Men jag ger det en chans till..
Fick även trappas ner på Estradot, från 100 mg till 75 mg.
Nu känns det lite bättre i brösten, dom är inte lika spända och illamåendet har börjat avta.

Vi bestämde oss för att en remiss skall skickas till RMC här på lasarettet, ang äggdonation.
Mer om det i nästa inlägg.

Godnatt mina vänner. Nu ska jag krypa ner bredvid min man och kramas länge,länge.


/Äggmadame



Kommentarer
Postat av: ruht.

Fina du, jag hoppas innerligt att allt går vägen för er!!



kram

2011-03-11 @ 14:47:15
URL: http://www.labbstorken.blogspot.com
Postat av: Orättvisan.

Hejhej!

Hittade din blogg hos ovan (nedan?)stående författare. Ville bara säga hej och att jag läser och fyyyy fan, vad livet kan vara orättvist! Hoppas verkligen att allt kommer att gå bra med ÄD och allt vad ni företar er!

Kramar!

2011-03-11 @ 16:56:35
URL: http://orattvisan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Underbara,underbara!!!

Tänker på er och din svägerska börja gråta stora tårar när jag läser vad du skriver...

Massor av kärlet till er!!!

2011-03-12 @ 15:45:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0